loading...

everything

بازدید : 217
سه شنبه 25 شهريور 1399 زمان : 20:46

راشیتیسم چیست؟
راشیتیسم نوعی اختلال اسکلتی است که به دلیل کمبود ویتامین D ، کلسیم یا فسفات ایجاد می شود. این مواد مغذی برای رشد استخوان های قوی و سالم مهم هستند. افراد مبتلا به راشیتیسم ممکن است استخوان های ضعیف و نرم ، رشد کوتاه مدت و در موارد شدید تغییر شکل اسکلت داشته باشند. ویتامین D به بدن کمک می کند کلسیم و فسفات را از روده جذب کند. شما می توانید ویتامین D را از محصولات غذایی مختلف از جمله شیر ، تخم مرغ و ماهی دریافت کنید. بدن شما همچنین در معرض نور خورشید ویتامین تولید می کند.کمبود ویتامین D حفظ سطح کافی کلسیم و فسفات را برای بدن شما دشوار می کند. وقتی این اتفاق می افتد ، بدن شما هورمون هایی تولید می کند که باعث ترشح کلسیم و فسفات از استخوان های شما می شود. وقتی استخوان های شما فاقد این مواد معدنی باشند ، ضعیف و نرم می شوند. راشیتیسیم بیشتر در کودکانی که بین 6 تا 36 ماه دارند دیده می شود. کودکان در معرض بالاترین خطر ابتلا به راشیتیسم هستند زیرا هنوز در حال رشد هستند. کودکان ممکن است به اندازه کافی ویتامین D دریافت نکنند اگر در منطقه ای با نور آفتاب کم زندگی کنند ، رژیم گیاهخواری را دنبال کنند یا از محصولات شیر استفاده نکنند. در برخی موارد ، این بیماری ارثی است.راشیتیسم در ایالات متحده نادر است. راشیتیسیم در گذشته شیوع بیشتری داشت ، اما بیشتر در کشورهای پیشرفته طی دهه 1940 به دلیل ورود مواد غذایی غنی شده مانند غلات با ویتامین D اضافه شده از بین رفت.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به راشیتیسم هستند؟
عوامل خطر راشیتیسم شامل موارد زیر است:

سن
راشیتیسیم بیشتر در کودکانی که بین 6 تا 36 ماه دارند دیده می شود. در این دوره زمانی ، کودکان معمولاً رشد سریعی را تجربه می کنند. این زمانی است که بدن آنها برای تقویت و رشد استخوان ها به بیشترین کلسیم و فسفات نیاز دارد.

رژیم غذایی
اگر رژیم گیاهخواری استفاده کنید که شامل ماهی ، تخم مرغ یا شیر نباشد ، خطر ابتلا به راشیتیسم بیشتر است. همچنین اگر در هضم شیر مشکل دارید یا به قند شیر (لاکتوز) حساسیت دارید ، در معرض خطر بیشتری هستید. نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند نیز می توانند دچار کمبود ویتامین D شوند. شیر مادر ویتامین D کافی برای جلوگیری از راشیتیسم ندارد.

رنگ پوست
کودکان دارای نژاد آفریقایی ، جزیره اقیانوس آرام و خاورمیانه در معرض بالاترین خطر ابتلا به راشیتیسم هستند زیرا پوست تیره دارند. پوست تیره به اندازه پوست روشن تر به نور خورشید واکنش نشان نمی دهد ، بنابراین ویتامین D کمتری تولید می کند.

موقعیت جغرافیایی
بدن ما هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب ویتامین D بیشتری تولید می کند ، بنابراین اگر در منطقه ای با نور آفتاب کم زندگی می کنید بیشتر در معرض خطر راشیتیسم هستید. اگر ساعات روز در خانه کار نکنید ، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

ژن ها
یک شکل از راشیتیسم می تواند ارثی باشد. این بدان معنی است که این اختلال از طریق ژن های شما منتقل می شود. این نوع راشیتیسم که راشیت ارثی نامیده می شود ، از جذب فسفات در کلیه های شما جلوگیری می کند.

علائم راشیتیسم چیست؟
علائم راشیتیسم عبارتند از:

درد یا حساسیت در استخوان های بازو ، پاها ، لگن یا ستون فقرات
رشد کوتاه مدت و کوتاهی قد
شکستگی استخوان
گرفتگی عضلات
تغییر شکل دندان ها ، مانند:
تأخیر در تشکیل دندان
سوراخ های مینای دندان
آبسه
نقص در ساختار دندان
تعداد زیاد حفره ها
تغییر شکل اسکلت ، از جمله:
جمجمه ای به شکل عجیب
کاسه یا پاهای خمیده
برجستگی در ریه
یک استخوان سینه برجسته
ستون فقرات منحنی
تغییر شکل لگن
اگر کودک شما علائم راشیتیسم را دارد ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر این اختلال در دوره رشد کودک درمان نشود ، ممکن است کودک در بزرگسالی با کوتاهی قد مواجه شود. در صورت عدم درمان اختلال ، تغییر شکل ها نیز می توانند دائمی شوند.

چگونه راشیتیسم تشخیص داده می شود؟
پزشک شما ممکن است با انجام معاینه فیزیکی ، راشیتیسم را تشخیص دهد. آنها با کمی فشار بر روی استخوان ها حساسیت یا درد را بررسی می کنند. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های خاصی را برای کمک به تشخیص راشیت را سفارش دهد ، از جمله

آزمایش خون برای اندازه گیری سطح کلسیم و فسفات در خون
اشعه ایکس استخوان برای بررسی تغییر شکل استخوان
در موارد نادر ، نمونه برداری از استخوان انجام می شود. این شامل برداشتن قسمت بسیار کمی از استخوان است که برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شود.

چگونه راشیتیسم درمان می شود؟
معالجه راشیتیسم معطوف به جایگزینی ویتامین یا ماده معدنی از دست رفته در بدن است. با این کار بیشتر علائم مرتبط با راشیتیسم از بین می رود. اگر کودک شما کمبود ویتامین D دارد ، احتمالاً پزشک از شما می خواهد که در صورت امکان در معرض نور خورشید قرار گیرد. آنها همچنین آنها را به مصرف محصولات غذایی سرشار از ویتامین D مانند ماهی ، جگر ، شیر و تخم مرغ تشویق می کنند.از مکمل های کلسیم و ویتامین D نیز می توان برای درمان راشیتیسم استفاده کرد. از پزشک خود درمورد دوز صحیح سوال کنید ، زیرا بسته به اندازه فرزند شما متفاوت است. مصرف بیش از حد ویتامین D یا کلسیم می تواند بی خطر باشد.اگر ناهنجاری های اسکلتی وجود داشته باشد ، کودک شما ممکن است هنگام قرار گرفتن در رشد ، به بریس هایی برای قرارگیری صحیح استخوان ها نیاز داشته باشد. در موارد شدید ، ممکن است کودک شما به جراحی اصلاحی نیاز داشته باشد.برای راشیت وراثت ، ترکیبی از مکمل های فسفات و مقادیر زیاد فرم خاصی از ویتامین D برای درمان بیماری مورد نیاز است.

چه انتظاراتی می تواند بعد از درمان راشیتیسم داشته باشد؟
افزایش سطح ویتامین D ، کلسیم و فسفات به اصلاح این اختلال کمک می کند. اکثر کودکان مبتلا به راشیتیسم در طی یک هفته بهبودی را مشاهده می کنند.در صورت اصلاح راشیتیسیم در حالی که کودک هنوز کوچک است ، تغییر شکل اسکلت اغلب با گذشت زمان بهبود می یابد یا از بین می رود. با این وجود ، در صورت عدم درمان این اختلال در دوره رشد کودک ، تغییر شکل اسکلت می تواند دائمی شود.

چگونه می توان از راشیتیسم پیشگیری کرد؟
بهترین راه پیشگیری از راشیتیسم ، داشتن رژیم غذایی شامل مقادیر کافی کلسیم ، فسفر و ویتامین D است. افرادی که دارای اختلالات کلیوی هستند باید سطح کلسیم و فسفات خود را به طور منظم توسط پزشکان کنترل کنند.همچنین با قرار گرفتن در معرض آفتاب متوسط می توان از راشیتیسم پیشگیری کرد. طبق سرویس بهداشت ملی انگلستان (NHS) ، فقط در هفته های بهار و تابستان برای جلوگیری از راشیتیسم فقط باید چند بار در هفته دست و صورت خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید.بیشتر بزرگسالان به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار می گیرند. توجه به این نکته مهم است که نور زیاد خورشید می تواند به پوست شما آسیب برساند و برای جلوگیری از سوختگی و آسیب دیدن پوست باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. گاهی اوقات ، استفاده از ضد آفتاب می تواند از تولید ویتامین D در پوست جلوگیری کند ، بنابراین خوردن غذاهایی که ویتامین D دارند یا مکمل های ویتامین D مفید است. این اقدامات پیشگیرانه می تواند خطر ابتلا به راشیتیسم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 36
  • بازدید کلی : 2034
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی